16 januari 2011

Anpassa hastigheten

Varför är det så svårt för vissa att sänka hastigheten och anpassa den efter väglaget och om det snöar?? Nå borde väl alla som har körkort även ha vett å hjärna att kunna räkna ut att det blir halt när det kommer nysnö på vägen. Har varit och jobbat några timmar en sväng nu på terminalen och när jag kom dit så var det en personbil som hade kört i diket samt en lastbil, snäll som man är så startar man trakorn å drar upp dom, men varför inte sänka farten lite så slipper man hamna i diket.

När jag kom hem nu så hade det skett en olycka där orsaken var att ena bilen hade kört för fort och inte fått stopp, men hur svårt kan de vara att börja bromsa i tid eller sänka farten?

Sen så blir jag sur på alla reklamer om att de är så säkert att köra fyrhjulsdrift samt på alla som tror det, visst är det säkert när man kör framåt och i kurvor eftersom alla hjulen driver men bromssträckan blir då inte nå kortare bara för att man har fyrhjulsdrift, varför kan inte folk förstå det att bromssträckan är densamma om man har fyrhjulsdrift eller tvåhjulsdrift....

Å till alla ni som inte vill köra fast, kör mercedes:D har ännu inte kört fast nå med min gamla betta:) de är nästan som att köra tåg, den går som på räls efter vägen:)

4 kommentarer:

  1. Tänkvärt! Ja hon är säker, gamla bettan, va ;)

    SvaraRadera
  2. Ja jag håller mid dig helt, dovk brister det där med mercan...måste ha en sjuhelvetes bra gammal pärla du då för sedan-mercan som jag har kört på jobbet har då varit helt väderlös...! ;-)

    SvaraRadera
  3. Nu ska du inte var så negativ åt 4wd ;)

    SvaraRadera
  4. inte är jag nå sur åt 4wd;) bara åt reklamen:P

    min gamla bil är bra:D

    SvaraRadera